Eerste omschrijvingen of invulling dan wel uitleg bij de betreffende woorden.
Opmerkingen, vragen of wensen zijn altijd welkom bij Jan
Engelen. Vervang in het mailadres # door @!
a - b - c - d - e - f - g - h - i - j - k - l - m - n - o - p - q - r - s - t - u - v - w - x - ij - z
aarde
Abraham Abraham
1: Gen 12, Abraham
2: Gen 18, Abraham
3: Gen 22, het
opgeven van de zoon, alternatief,
het argument van Abraham,
Abimelech,
Adam Adam
twee keer, Adaam, de aard-ige uit de
aarde, adaam,
advent,
Ainoon en Salim,
almachtig, God almachtig,
Amalek, Amalek,
Annas;
Anne Frank en haar dagboek,
attributen van God,
een
(zwervende) Arameeër;
aswoensdag,
a - b - c - d - e - f - g - h - i - j - k - l - m - n - o - p - q - r - s - t - u - v - w - x - ij - z
B
- waarom begint de hebreeuwse bijbel met de B, tweede letter.
B - de hebreeuwse bijbel begint 'eigenlijk' met de A
de hebreeuwse b;
Babylon,
beeld van God,
begin, begin,
tora als begin,
bergrede,
bevrijding als daad van genegenheid,
bevrijding is,
bidden,
de Bijbel, Bijbel
lezen en beginnen,
een bijbelverhaal is geen verhaaltje met een
moraaltje, bijbeltekst
lezen,
blijven,
blindgeborene;
als je je broer mishandelt
la bonté
boog tussen hemel en aarde;
boom des levens,
broederschap,
brood en wijn,
bruidegom en bruid bij
Johannes,
de bronnen van Abraham.
bijbel, indeling
van de Bijbel,
broederschap,
Martin Buber
a - b - c - d - e - f - g - h - i - j - k - l - m - n - o - p - q - r - s - t - u - v - w - x - ij - z
chassidisme,
christelijk deel van de bijbel,
a - b - c - d - e - f - g - h - i - j - k - l - m - n - o - p - q - r - s - t - u - v - w - x - ij - z
dag
één,
de dagen van de vloed,
Damrak,
Daniel Pearl 1963-2002,
David, David,
Jacques Derrida, De
apotheek van Plato
Deuteronomium,
doen alsof
je alleen bent,
en we zullen het doen en we zullen
horen, Ex. 24,7, idem,
doksa, doksadzoo,
Jezus dooreengeschud;
dopen, in de wolk,
doop en zalving,
Duif, of,
a - b - c - d - e - f - g - h - i - j - k - l - m - n - o - p - q - r - s - t - u - v - w - x - ij - z
Edict van Milaan,
eerste woorden, Genesis 1,
de eerste letter van de hebreeuwse bijbel
is niet de b maar de a,
de eerstgeborene,
eigenschappen, de eigenschappen van
God,
Elia, en de messiach,
ellende
en, te kort om gekend te worden, en,
enigma
Ephrata,
ervaring - veel bijbelse woorden
gaan niet op ervaring terug maar op 'van horen zeggen'.
Esau en Jacob
eucharistie,
Eufraat
en Tigris,
Eva,
evaluatie,
evangelie, de stem
van een ander,
evangelische deugden,
exegese bijvoorbeeld,
ezel,
a - b - c - d - e - f - g - h - i - j - k - l - m - n - o - p - q - r - s - t - u - v - w - x - ij - z
familaire verhoudingen en genetica,
a - b - c - d - e - f - g - h - i - j - k - l - m - n - o - p - q - r - s - t - u - v - w - x - ij - z
gastvrijheid
geboortepijn,
Geest, geheim van het begin,
idem, geest
van God,
Genesis en ontmoetingen,
Geschriften, een deel van de Tenach,
Gods Geest,
gelijk zijn van God en mens
in gen 3,
geloven
geloven en kennen,
de gelovige is een merkwaardig mens,
geloven en totaliteit,
genadebrood eten,
genegenheid,
Genesis, Aan Genesis
gaat vooraf Deuteronomium, genesis
1,1-2 hebr
gerechtigheid, het
uitmeten van de gerechtigheid,
het gevecht in de nacht,
gewicht (doksa, kabood),
gezalfde,
God bestaat eigenlijk nooit
objectief.
goed, het
goede, het goede, 'dat
het goed is' of 'hoe goed het is',
(het is) niet-goed,
goede vrijdag,
goede week,
een goede vraag,
God, wie
is dat?, god en vandaag, , God,
twee 'hoofdnamen' in joodse bijbel,
G-d is een verhaal,
god vrezen is leven laten, eerste informatie,
de namen van God,
goed, het goede,
wat is goed?, een goed
verhaal, het goede
en God,
goede vrijdag,
a - b - c - d - e - f - g - h - i - j - k - l - m - n - o - p - q - r - s - t - u - v - w - x - ij - z
haphtarah,
heden,
Hebron,
heerlijkheid,
heersen,
heiligen,
hemel en aarde, het eerste
stel, in mt 5,2-5, hemel
en aarde, nog eens, hemel
en aarde;
hemelvaart,
de echte herder, ook,
zich herinneren, de leerlingen
bij Johannes in de Tempel,
Herodes en Johannes,
Herodianen,
historische boeken,
de hogere kringen in
Jerusalem bij Johannes;
honderd-drie-en-vijftig
(vissen);
horen, zie ook
sjema, het horen van Abraham,
horen,
geloof is uit het horen,
het huilen van een kind,
het huis van mijn vader,
hulp tegenover,
het huwelijk bij Mozes
en de Profeten,
a - b - c - d - e - f - g - h - i - j - k - l - m - n - o - p - q - r - s - t - u - v - w - x - ij - z
iemand koninklijk bij Johannes, een vader met een zoon die sterven gaat,
iets nieuws onder de
zon,
inleiding bijbel
inleiding katechese
inleiding Tora
inspiratie,
het intellect is inzake wezenlijke wezenlijke
eenzaamheid en/of verbondenheid altijd achteraf
Isaak,
Ismael,
Israël als aanduiding niet van een volk maar van een
houding, idem Levinas,
Isaak
Isaak
a - b - c - d - e - f - g - h - i - j - k - l - m - n - o - p - q - r - s - t - u - v - w - x - ij - z
Jericho,
Jerusalem, opgaan
naar Jerusalem,
Jesaja
Johannes, Het evangelie volgens,
afbakening, samenhang, lezing, proefschrift
1986, aanleiding en samenvatting
Johannes, een serie radiogesprekken
over het evangelie volgens Johannes najaar 1983
Joodse traditie, Joodse
bijbel, Joodse bijbel,
Jona,
Jordaan, of,
ook, evenzo,
Jordaan,
Jotam,
Jozef, ook,
Jozua,
Juda,
a - b - c - d - e - f - g - h - i - j - k - l - m - n - o - p - q - r - s - t - u - v - w - x - ij - z
Kain en Abel, alles
en niets,
Kana - de 7e dag?,
Kana,
Kana en Kapernaum,
Kedron,
kennen,
kerstmis, zie ook,
of,
kiddoesj ha-sjeem;
als een pharao over een kind droomt, de
vrucht van de gastvrijheid,
kleed (kleding), van Elia,
de kleine stem van de zachte stilte;
koningen,
koning als eerste slachtoffer,
God is koning, niet ... maar ...,
een kritisch concept, geheim
van Gods koningschap,
een kritisch concept
kwestie,
a - b - c - d - e - f - g - h - i - j - k - l - m - n - o - p - q - r - s - t - u - v - w - x - ij - z
lamme,
het land aan de overkant, het
land,
Lea,
leerling zijn is (na)volgen,
leraar en priester - een volgorde,
Legioen,
leren, bij de zee,
leven,
Levi,
Emmanuel Levinas, het
spoor dat de ander is
Levinas (visage),
lezen, een bijbeltekst,
lezen als bijna een toneelspeler,
lezer en waar je over leest,
het lichaam van Jezus,
licht, het eerste
dat hij gewild heeft, of wil, licht, nog
eens, het licht: de tempel
herbouwd;
loofhuttenfeest, idem,
LXX,
a - b - c - d - e - f - g - h - i - j - k - l - m - n - o - p - q - r - s - t - u - v - w - x - ij - z
de spelonk van Machpela,
man en vrouw,
de man van de tuin;
Mattheüs
manna: hemels brood
melaatse,
melkitsedek
een mens is eigenlijk , als uitzondering,
mens zijn voor g-d, de
mens,
de mens hoogtepunt van de schepping?
Joodse traditie en de komst van de Messias, de
messias is niet een koning die van buiten af zijn
gezag oplegt, iemand die het ons voor doet,
de naam van de Messias (leerlingen),
ik ben de Messias niet,
de messias zal ons alles
vertellen,
methode,
het midden, of,
Mirjam
de moeilijke vraag van een kind, wie
is God?,
Mitsraïm – Treiterland,
Miqra,
de moeder van Jezus bij
Johannes,
mondelinge traditie;
Mozes, heft
zijn armen omhoog, het kind Mozes,
Mozes en Aaron,
a - b - c - d - e - f - g - h - i - j - k - l - m - n - o - p - q - r - s - t - u - v - w - x - ij - z
Een naam is
een verhaal,
namen zijn plaatsen
Jean Luc Nancy, visitatie,
wanneer de goden zich
terugtrekken
Nicodemus, zie ook,
Nicodemus, en
nog eens,
niet-natuurlijk , niet
van nature,
niets, schepping uit niets,
nieuw: nooit van gehoord, nieuwe
namen,
Noach, Noach,
a - b - c - d - e - f - g - h - i - j - k - l - m - n - o - p - q - r - s - t - u - v - w - x - ij - z
het offer van Abraham of de opheffing van Isaak,
ommekeer,
van omhoog (geboren worden),
onbevangen lezen, kan dat?,
ondergeschikt of onderdanig,
onreine geest,
onrein,
onreine geest,
ontologisch,
oog om oog,
oordeel het rechtvaardige
oordeel,
openbaring en zich verbergen gaan altijd
samen,
Het Oude Testament
is niet oud en geen testament,
opgaan,
opstijgen en afdalen,
overkant,
a - b - c - d - e - f - g - h - i - j - k - l - m - n - o - p - q - r - s - t - u - v - w - x - ij - z
paars
paaslammeren;
paasnacht in Jerusalem,
Palmzondag,
Pasen en Pesach, zie ook,
of,
Pentateuch, idem,
Petrus en Jezus - het
gesprek over hoeden en herder zijn;
Pilatus
bij Johannes;
pinksteren,
Potifar,
profeten, profetisch,
profeet,
programma, opschrift, voor-schrift,
programmatisch
a - b - c - d - e - f - g - h - i - j - k - l - m - n - o - p - q - r - s - t - u - v - w - x - ij - z
q
a - b - c - d - e - f - g - h - i - j - k - l - m - n - o - p - q - r - s - t - u - v - w - x - ij - z
rationeel dus niet correct, rationeel dus vrijblijvend, rationeel tegenover praktijk,
Rebecca nog eens,
Rechteloos zijn,
rechtvaardig, ook,
rib,
Rogier van der Weijden,
Rokin,
Ruth
Ruth
a - b - c - d - e - f - g - h - i - j - k - l - m - n - o - p - q - r - s - t - u - v - w - x - ij - z
Saraj/Sarah, van nature?, sara sterft: het land,
scheppen, nog
eens, en scheppen, bijbels
scheppen,
schepping en atheïsme,
de discussie over schepping of
evolutie,
schriftelijke traditie, idem,
sectarisch,
seidermaaltijd,
septuaginta, idem,
Sjema,
Sjimchath Tora;
sjoel,
scenopegia,
slavernij: niet kennen, bang zijn voor, onderdrukken
,
slang,
sociaal,
Rab. J.B.Soloveitschik,
Amsterdam leren kennen,
God spreekt, hoe moet ik mij dat
voorstellen?;
spreken, eerste vorm
van geloven,
stilte,
stille week,
stof van de aarde;
storm op zee,
je hoeft maar een struik in brand te zien,
rabbi Sussja;
Sychar,
synagoge,
hoe de synagoge de
Tora leest,
sweet chariot,
a - b - c - d - e - f - g - h - i - j - k - l - m - n - o - p - q - r - s - t - u - v - w - x - ij - z
taal,
en extra-taal,
taal als ruimte,
als utopie,
talmoed,
tekst en geschiedenis,
maakt je synchroon,
tempeldienaren,
Tenach
tent als tempel,
en het Loofhuttenfeest bij
Johannes
testament(um), van oud naar
nieuw - nee, wel
van nieuw naar oud.
tetragram
de tien woorden,
tijd(ing),
toetsen
toeval en regelmaat, toeval
in een tekst;
Thomas;
tora, profeten, geschriften,
de tora, heeft zeventig
gezichten, De tora vertelt,
de tora bepaalt het
leven van joodse mensen, waarover
gaat de tora? samenvatting
tov,
Toren van Babel,
traditie, de
Joodse traditie, mondelinge
en de schriftelijke,
treuren en troosten n.a.v. Mt 5,4,
troosten,
trooster en Geest,
twee themata,
a - b - c - d - e - f - g - h - i - j - k - l - m - n - o - p - q - r - s - t - u - v - w - x - ij - z
toezeging als uitstel (nog
niet!), het uitstel,
universalisme
van de stad,
Ur,
mijn uur is (nog niet)
gekomen, gekomen,
a - b - c - d - e - f - g - h - i - j - k - l - m - n - o - p - q - r - s - t - u - v - w - x - ij - z
de vader van de gelovigen,
mijn of onze (vader), een vooronderstelling,
als God vader is,
vastenavond,
veertig dagen;
de veertig dagen tijd,
de veertig dagen na pasen,
veranderen,
verantwoordelijkheid dragen,
beperkingen en grenzen zijn verbindingen,
verblijven,
verbond negeren,
verbond,
het verleden en het gezag,
een verhaal vertelt wat zonder dat verhaal niet
te zeggen is,
verhalen, nog
eens, verhalen een kostbaar ingredient
voor het heden,
een verhaal volgen,
minstens drie
componenten,
het verhaal als ruimte
en tijd,
te gast zijn in verhalen,
verhalen, een kostbaar ingredient
voor het heden,
iedere verhouding
met een ander is een verhouding zonder verhouding,
de verloren zoon,
verlossing/bevrijding,
verschil (/uitstel),
verschrompelde hand,
vertrouwen,
het vertrouwen dat de Messias komt,
verwachting bewaren,
viaticum,
vier rivieren in Genesis 2,
nog eens,
vijf boeken van Mozes,
visage (Levinas),
het visitekaartje van G-d,
vlees en gebeente,
vrede op jullie;
de volgende dag bij
Johannes,
de volkeren
voorbarige verzadiging,
een goede vraag,
de vraag die de woestijn tot woestijn
maakt, een vraag stellen,
de vraag van het kind maakt de volwassene
tot zoiets als een ouder
vrede,
de vrede als kenmerk van de komst van de messias,
vreemdeling, vreemdeling
zijn,
vrouwen, een ander onderwerp, die hem
aanraakt,
de vrouw van Potifar,
de vrouw op heterdaad
betrapt,
vruchtbaar, weest vruchtbaar,
a - b - c - d - e - f - g - h - i - j - k - l - m - n - o - p - q - r - s - t - u - v - w - x - ij - z
waar het om begonnen
is,
waarheid, waarheid,
de waarheid van Markus,
die van de weg,
de weg van de Heer, van
vrijheid en bevrijding, de wereld, grondig
betwijfeld, als tijd
en ruimte, is veranderd,
werk(en)
wet, wet,
wet en profeten,
wij waren slaven in Egypte
en Hij heeft ons bevrijd,
wijn ontbreekt in Kana,
wijnstok,
witte donderdag,
woest en ledig,
woord en daad, het woord en de sfinkx,
Abraham en het woord, het woord
als zaad, gaan met
het woord,
woestijn – midbar –
mindabar – vanwaar het woord, woorden
als surplus, als intermezzo,
on- land,
wraak,
a - b - c - d - e - f - g - h - i - j - k - l - m - n - o - p - q - r - s - t - u - v - w - x - ij - z
x
a - b - c - d - e - f - g - h - i - j - k - l - m - n - o - p - q - r - s - t - u - v - w - x - ij - z
ij
a - b - c - d - e - f - g - h - i - j - k - l - m - n - o - p - q - r - s - t - u - v - w - x - ij - z
zaad en tempel/tent
zachtmoedig is
de kwaliteit van Mozes, de leraar,
de zoon en de zaaier, zaaien
in het land,
zee,
zegenen, idem,
zenden zoals,
ziel
zien en horen, of,
zien en zien is twee,
ziggurath,
ziggurath of tempeltoren,
zonde, zonden vergeven,
tegen de geest,
zondvloed,
zoon,
de zoon van David, de messias,
een
(zwervende) Arameeër;