|
Voor
wie de eerste keer begint "Onbekend maakt onbemind." Dit is de val waar je niet in moet trappen. "Alle begin is moeilijk". Zeker. Maar dat zal al vlug meevallen. Onderschat de mogelijkheid niet die de herkenning biedt. Anders zou ieder leren zinloos zijn. In het begin zal het je zeker duizelen. Alles is anders, of nieuw. Teksten waar je nooit iets over hoort blijken opeens volop mededeling te zijn. Waar geen woorden voor zijn is een en al taal, en alles waar die taal over gaat, wat die taal ter tale brengt. Het begin van een leerproces lijkt een complete overval. Je weet niet waar je naar toe moet. Welke kant moet je op? Ieder idee van een weg ben je kwijt. Je gevoel voor richting is verdwenen. Bij nader toezien blijkt: je bent alleen maar op onbekend terrrein. Je kent, bijvoorbeeld, de stad nog niet. Maar er zijn mensen die wat de stad betreft, meer ervaring hebben. En je zult zien: jij straks ook. Wat
nu vreemd is went. Geleidelijk aan wordt het bekend. Op
de Hogeschool IPABO ligt vrijwel vanaf het begin de nadruk op samen werken.
Je maakt een weg (grieks: hodos) die je samen
(grieks: metha) gaat. Zo ontstaat de (metha hodos) methode,
een manier van kijken en doen die je samen gaat. Ordenen, interpreteren,
proberen, evalueren, toetsen, opnieuw proberen en leren van je ervaringen.
Een
voorbeeld kan de werkwijze verduidelijken. Hoe
word je vertrouwd met een stad als Amsterdam? Twee ontdekkingen zul
je doen. Het
Centraal Station ligt altijd aan het spoor. Het volgt na het Amstelstation
(wanneer je uit Utrecht komt en Muiderpoort overslaat. Als je dit weet
dan ben je wellicht geen Amsterdammer. Dan ben jij ook vaker met de intercity
de stad (the city where it all happens) binnen gekomen. Volg op
het Centraal Station vanaf het perron de stroom mensen. Je komt vanzelf
op het Stationsplein waart de zoveelste verbouwing ("echt Amsterdams")
begonnen is. Recht voor je uit zie je de trams wegrijden. Je ziet ook
het Damrak. Een ander voorbeeld is "een vreemd schilderij".
|
![]() de beurs van berlage voor je | |
![]() de beurs achter't speelgoed (licht) |
|
|
een heel eind verder maar steeds merkwaardig dichtbij: de
olijfberg
Methodisch
De informatie van deze site
moet je steeds in delen tot je nemen. Oefen je in leren lezen. Zoals bij een nieuwe
stad die je bezoekt: je hoeft niet alles de eerste keer op te merken. Je kunt
terugkomen, opnieuw rondwandelen, kijken, in je opnemen, hier en daar iets vastleggen.
Een beetje stad is meerdere wandelingen waard, zoals je goede film meerdere malen
bekijken kunt.
Hier vind je toegang tot de bijbelse literatuur. Het zijn de "bekende" verhalen uit Genesis, Exodus en het zogenoemde Nieuwe Testament.
De
eerste teksten vind je hieronder.
Kom je de eerste keer op deze pagina?
Leid jezelf naar binnen door de oriënterende tekst te lezen.
De eerste inleidende informatie.
[1] Pro memorie: Een student heeft net -dat was toen nog de gewoonte - eindexamen gedaan. Het examen was goed. Prima student. Bij de koffieautomaat kom je elkaar weer tegen. Hij zegt:"Ik wil niet vervelend zijn, maar eigenlijk weet ik nog steeds niet hoe je katechese moet geven". Ik zeg: "Goed zo." Hij kijk verwonderd. Ik:"Je hebt je kinderen toch nog niet gezien. Je weet toch nog niet welke klas je groep is. Je weet toch nog niet wat de kinderen al gehad hebben." De student kijkt bedachtzaam. Hij zegt:"Ik snap het. Dat was de laatste les." (Amsterdam, Lauriergracht, De Voorzienigheid, rond 1978. Naast de kamer van Marie-José, vlak bij het aquarium van Jo Balm en Kees van Iersel. Namen zijn plaatsen. Door namen krijgen gebeurtenissen en verhalen een plaats. De Joodse traditie kent de uitspraak:"Wie de naam van zijn leraren noemt, brengt de verlossing dichterbij. Ook je collegae kunnen je leraren zijn. J.E.)
[2] Drs. Han Renckens, Hoogleraar voor Oude Testament, KTHA Amsterdam, Beraad van Pastores Predikanten in de Bijlmermeer, Cursus Hebreeuws voor liefhebbers, aan de voet van het Groot Speelgoed [Metro], Ganzenhoef, om de veertien dagen op maandag van 10.00 tot 16.00 uur. Op een van de lesdagen in 1977.