Christenen kennen de geloofbelijdenis.
Bij Joodse mensen bestaat zoiets niet. Ja ... maar, in het
Jodendom heb je toch ook een centrale tekst? Voor Joodse mensen zijn er toch
ook woorden die kenmerkend zijn, die identificeren?
Die zijn er. Die tekst heet het Sjema. Dat is
Deuteronomium 6,4 vv.
Drie maal per dag zeggen Joodse mensen die regels hardop. Het
is de tekst die de dag opent, overbrugt
en afsluit.
Sjema Jisraeel, Adonaj eloheinoe, Adonaj
èchad
Hoor Israel, de Heer is onze God, de Heer is een.
In de hebreeuwse bijbel staat boven de laatste letter van het
eerste [:a:] en de laatste letter van het laatste woord [:d:] een extra accent,
een punt. Die twee letters vormen samen het hebreeuws een woord dat je uitspreekt
als [:eed:]. Het betekent getuige. Wie het sjema uitspreekt
maakt zich tot getuige van Gods
koningschap, neemt het juk van de
geboden op zich.
Diezelfde letters zijn ook groot gedrukt. Waarom? De grote
Ain om ons te laten zien dat je niet moet lezen Sjin Mem Aleph dat misschien
betekent, maar Sjin Mem Ain: hoor. De grote Dalet om je er aan te
doen denken dat je niet moet lezen Alef Chet Resj (acher, de Resj en
de Dalet verschillen alleen in de scherpte van de hoek - rond of puntig -
links boven) dat betekent ' ander' maar A
Het Sjema bestaat uit drie tekten die gelezen worden als bijeen horend : Deut 6,4-9; 11,13,21 en Num 15,37-41.
Een getuige heet in het grieks (de oudste taal van de kerk)
martyr. Daar is het woord martelaar van afgeleid. Een martelaar is
een (bloed-)getuige, iemand die heeft moeten lijden omwille van zijn geloof.
Ook Jezus kun je noemen een getuige van zijn geloof, een getuige van Gods
koningschap. Hij heiligt de naam van G-d door zijn leven.
De
gelovige die het sjema zegt sluit bij de eerste woorden zijn ogen, houdt zijn
rechterhand voor zijn ogen en zegt de tekst luid
En
even heel snel.
Israel in de Talmoed is volgens Levinas niet de aanduiding
van een volk, maar een aanduiding voor een kwaliteit van mens zijn. Iemand
die hoort, die antwoord geeft, zich verantwoort, zich verantwoordelijk weet.
Zijn woord is een woord van vertrouwen en trouw.
© Jan Engelen, Herten 2001, Amsterdam 2016.