Bijbel > biblia
- boeken.
|
Een
meer actieve inleiding wanneer je jezelf als een beginneling ziet. Wanneer je jezelf als een beginneling
ziet in het landschap dat "Bijbel" heet, dan staat één
zaak vast: Als je de eerste keer in Parijs of Londen
komt voel je dezelfde radeloosheid. Je kent weg noch steg. Wat moet je
daarmee? Hoe kun je hieraan beginnen? Daarom. Weet dat je als beginneling op de eerste
plaats gewoon tijd nodig hebt. Je moet tijd nemen om te wennen. Wanneer
je bijvoorbeeld om te beginnen drie keer per week een half uurtje uittrekt
om enkele alinea's uit de volgende inleiding te lezen, dan ben je met
iets nieuws begonnen. Tenslotte. 1. De naam bijbel is afgeleid van het Griekse woord bíblia. Het bekent eenvoudig"boeken", ontstaan in een lange geschiedenis van zeer verschillende situaties en tijden: teksten, verhalen, beschrijvingen, ontboezemingen en verzuchtingen die verkennend, duidend, historisch, tot en met poëtisch van aard zijn. 2. Een joodse regel die je kunt toepassen bij het lezen van Bijbelverhalen luidt: "In de Bijbel is geen eerder of later". Het is alsof heel die 'geschiedenis' als het ware tegelijkertijd is, min of meer, of eigenlijk, 'heden' is. (Daarom zou je bijbelverhalen moeten lezen in de tegenwoordige tijd.) 3. Een andere beroemde rabijnse regel zegt: Ein lanoe ha-debariem ke-ha-thorah haze. Dat wil zeggen: wij hebben geen andere woorde dan deze Thora. Daarbij mag je Thora lezen als "het geheel van de geschreven bijbelse traditie" - en zeker Joodse mensen, ook het geheel van de mondelinge traditie. We komen daar later op terug. 4a.
Meer dan 'woorden' (uitgesproken, verleden tijd) is de Bijbel eigenlijk
'spreken'. Wie wil kan dat ook horen in een mijns inziens betere
vertaling van Johannes 1,1: Aan het begin, als begin, om te beginnen
is er het s p r e k e n. God kom je in die lezing dan om te beginnen
niet tegen 'in het diepst van je gedachten' maar in je horen. Zoals
Paulus schrijft: Het geloven/vertrouwen is uit het horen (Romeinen10,17). 5. De Bijbel is bij nader aanzien een heel pakket. Hoe kom je daar in binnen? Dat is net als bij een doolhof: een kwestie van proberen en dan zien hoe je verder kunt.
Een eerste Begin Een eerste inleiding in "bijbellezen als methode" vind je in de eerste kennismakende inleiding aan de hand van Amsterdam en eventueel een merkwaardig schilderij: een weg. Let wel: Je hoeft niet alles te lezen. Een geschreven tekst is geduldig. Je kunt altijd terugkomen. Ga, zeker in het begin, niet alle verwijzingen opzoeken. Voetnoten en verwijzingen zijn voor tweede of derde lezing!
|
|
Een studieplan als vervolg Het is volgens mij verstandig, tijd uit te trekken voor de inleidingen die hier volgen. Daarna kun je kiezen of volgen achtereenvolgens"
Tweede inleiding:
OT & NT, TeNaCh en het zogenoemde
Nieuwe Testament.
Meer
toegespitst Hier
ongeveer begint het. Nu
kun je verder. |
inleidende of samenvattende informatie