Bijbel > biblia - boeken.

Een meer actieve inleiding wanneer je jezelf als een beginneling ziet.

Wanneer je jezelf als een beginneling ziet in het landschap dat "Bijbel" heet, dan staat één zaak vast:
je wordt geconfronteerd met veel (nieuwe) informatie.
De bijbel is immers een compleet nieuwe wereld - ook al vind je hier en daar een verhaal waar je "iets" van weet. Denk maar aan het scheppingsverhaal, aan Adam en Eva, of "het lijdensverhaal".
Maar dit hele pakket, wat moet je daarmee, kun je daarmee? Hoe kun je een beetje binnen komen in dit massieve geheel van informatie (van ver voor 'onze tijden'?).

Om te beginnen kun je er niets mee. Maar daar kun je iets aan doen!

Als je de eerste keer in Parijs of Londen komt voel je dezelfde radeloosheid. Je kent weg noch steg. Wat moet je daarmee? Hoe kun je hieraan beginnen?
Het is zoveel, zo anders.

Daarom.

Weet dat je als beginneling op de eerste plaats gewoon tijd nodig hebt. Je moet tijd nemen om te wennen. Wanneer je bijvoorbeeld om te beginnen drie keer per week een half uurtje uittrekt om enkele alinea's uit de volgende inleiding te lezen, dan ben je met iets nieuws begonnen.
Simpel lezen.
Neem er een schrift bij en noteer nu en dan iets wat je opvalt en bewaar deze aantekeningen. Niet te veel terug lezen. Enkel bewaren. Schrijf ook de vragen die je gaandeweg bij jezelf tegenkomt op.
Zo schrijf je jezelf langzaam maar zeker naar binnen, "de verhalen in", kom je op bekend, nieuw terrein dat geleidelijk aan vertrouwd wordt.
De hierna volgende inleidingen kunnen je zeker paden openen, de toegang die je uiteindelijk voor jezelf maakt in fantastische, voor een groot deel de wereld scheppende verhalen.

((( Op voorhand alvast. De bijbel gaat niet over wat je moet denken of wat je moet doen, Ook niet hoe de wereld in elkaar zit. Het zijn op een of andere manier verhalen over mensen, situaties, enz. Deze teksten maken voor jou, persoonlijk, hun wereld open, nemen je enigermate mee - soms meer, soms minder, soms duurt het een tijd.)))

Tenslotte.
Kijk na een maand of drie naar je aantekeningen bij en over de eerste teksten die je gelezen hebt. Ze zullen je dan meer vertrouwd voorkomen dan toen je het de eerste keer las. Daar ligt de winst. Nu kun je, en zo kom je, verder. "Niet zonder jou!"
Jan Engelen.
Badhoevedorp, 21 november 2023

1. De naam bijbel is afgeleid van het Griekse woord bíblia. Het bekent eenvoudig"boeken", ontstaan in een lange geschiedenis van zeer verschillende situaties en tijden: teksten, verhalen, beschrijvingen, ontboezemingen en verzuchtingen die verkennend, duidend, historisch, tot en met poëtisch van aard zijn.

2. Een joodse regel die je kunt toepassen bij het lezen van Bijbelverhalen luidt: "In de Bijbel is geen eerder of later". Het is alsof heel die 'geschiedenis' als het ware tegelijkertijd is, min of meer, of eigenlijk, 'heden' is. (Daarom zou je bijbelverhalen moeten lezen in de tegenwoordige tijd.)

3. Een andere beroemde rabijnse regel zegt: Ein lanoe ha-debariem ke-ha-thorah haze. Dat wil zeggen: wij hebben geen andere woorde dan deze Thora. Daarbij mag je Thora lezen als "het geheel van de geschreven bijbelse traditie" - en zeker Joodse mensen, ook het geheel van de mondelinge traditie. We komen daar later op terug.

4a. Meer dan 'woorden' (uitgesproken, verleden tijd) is de Bijbel eigenlijk 'spreken'. Wie wil kan dat ook horen in een mijns inziens betere vertaling van Johannes 1,1: Aan het begin, als begin, om te beginnen is er het s p r e k e n. God kom je in die lezing dan om te beginnen niet tegen 'in het diepst van je gedachten' maar in je horen. Zoals Paulus schrijft: Het geloven/vertrouwen is uit het horen (Romeinen10,17).
4b. Het centrale gebed uit de ochtend- en avonddienst van de Joodse traditie is het Sjema, het Hoor (Israel) ... Zie eventueel

5. De Bijbel is bij nader aanzien een heel pakket. Hoe kom je daar in binnen? Dat is net als bij een doolhof: een kwestie van proberen en dan zien hoe je verder kunt.

 

Een eerste Begin

Een eerste inleiding in "bijbellezen als methode" vind je in de eerste kennismakende inleiding aan de hand van Amsterdam en eventueel een merkwaardig schilderij: een weg.

Let wel: Je hoeft niet alles te lezen. Een geschreven tekst is geduldig. Je kunt altijd terugkomen. Ga, zeker in het begin, niet alle verwijzingen opzoeken. Voetnoten en verwijzingen zijn voor tweede of derde lezing!

 

Een studieplan als vervolg

Het is volgens mij verstandig, tijd uit te trekken voor de inleidingen die hier volgen. Daarna kun je kiezen of volgen achtereenvolgens"

Tweede inleiding: OT & NT, TeNaCh en het zogenoemde Nieuwe Testament.
Je komt hier samenvattende woorden tegen als Oude Testament, Nieuwe Testament. Waarom zijn die namen eigenlijk ongelukkig, zelfs eigenlijk verkeerd. Tenach is een woord dat niet bestaat, dat je niet vertalen kunt, De medeklinkers geven de drie hoofdsoorten bijbelse boeken: Torah, Profeten, Geschriften. En tenslotte de Torah, de eerste vijf boeken. Dat wordt ook in de volgende tekst meer eenvoudig aangereikt.

 

Meer toegespitst
De Thora. De nog nader uit te leggen zin: "Wij waren slaven in Egypte en Hij heeft ons bevrijd".

Hier ongeveer begint het.
Het boek Genesis ouverture, Genesis in eerste verkenning.

Nu kun je verder.
- Het boek Exodus in eerste verkenning.
- Het Evangelie, het Goede Verhaal vier keer. Eerste kennismaking
- Genesis opnieuw.
- Exodus nader bekeken. Slavernij.
- Sinai, Verbond, de Tien Woorden.

inleidende of samenvattende informatie