| Matteus-Passion Matthäuspassion
van Johann Sebastian
Bach
De kerk was (en is eigenlijk) de voorlees-
en luisterplaats bij uitstek. Het vertelde verhaal of de
vertelde verhalen worden uitgelegd, uit de doeken gedaan en aangereikt
in alle bescheidenheid tijdens de preek, gevierd in de muurschilderingen
en de muziek. De verhalen geven de taal van de woorden waarin wij
bijeen horen, samen schuilen of scholen. Dank zij die verhalen weet
je dat het beter kan, anders kan. Dit alles gebeurde en gebeurt nog steeds[1]. Wanneer het precies begonnen is weet men niet, maar het is al een oude gewoonte. Al in de 4e eeuw leest men op Palmzondag het lijdensverhaal volgens Mattheus. Documenten die teruggaan tot de 14e en 10e eeuw vermelden de gewoonte, het lijdensverhaal te laten voorlezen door 3 lezers. Zij heten E, C en S. E
is de Evangelist. Deze, meestal een heldere stem, leest de verhalende gedeelte. 2.
De toonzetting van Johann Sebastiaan Bach Bach onderbreekt het verhaal van Mattheus over het lijden van Jezus regelmatig. Hij wil de gemeenschap de gelegenheid bieden, in het grote verhaal over het lijden binnen te komen. Hij schrijft meer meditatieve muziek op eenvoudige teksten. Zij maken identificatie mogelijk. Ze brengen rust of bezinning in het verhaal of geven commentaar op het verhaalde. Dat zijn om te beginnen de recitatieven. Bijna zonder versieringen wordt op toonhoogte gedeclameerd. Zij vormen een inleiding op meer muzikaal uitgewerkte liederen met kleurrijke muziek. Dat zijn de Aria’s. Tenslotte zijn er de liederen waarin de gemeenschap reageert op het gebeuren, de Koralen.
Meer, veel meer, vind je bijvoorbeeld: http://de.wikipedia.org/wiki/Johann_Sebastian_Bach [1] In elke katholieke of orthodoxe kerkdienst gebeurt dit. Na de "Dienst van het Woord" volgt de "Dienst van de Tafel". De Protestantse Kerkdienst ziet in de regel voldoende brood in de Dienst van het Woord alleen. Achter dit verschil gaat het einde van de Middeleeuwen en het begin van de Renaissance of Nieuwe tijd schuil. Argumentatie, uitoefening van al dan niet geaccepteerde rolverdelingen en kerkelijke praktijken spelen daarin mee. Maar daar hoeven we hier nu niet op in te gaan. [2] Paulus, de apostel van en voor de volkeren (niet-Joden), schrijft in de brief aan de christenen van Rome: het geloven is uit het horen en het horen is door het woord van de Messias. (Rom 10,17 Eventueel: denk aan hoe Abraham onderwerp wordt in Gen 12-22.)
Wil je kennismaken met dit werk? Voor nog geen zes euro heeft Brilliant (het huismerk van Kruidvat) een uitvoering in een cassette van 3 CD's, met complete tekst. zie ook: www.mattheuspassion.nl |