ZEVENARMIGE KANDELAAR |
|
"vrede
op israel" - een mozaiek uit de 6e in Jericho |
|
Exodus Zeven
kelkjes in de vorm van amandelbloesem, de eerste bloesem van het voorjaar, gevuld met olijfolie. Over de rand ligt een kleine pit. Ze zijn
drie aan drie met elkaar verbonden. Sinds Sjemooth/Exodus 25,31 staat hij in het heilige, de ruimte voor het heilige
der heiligen. De olie is zuivere olijfolie. De rabbijnen zeggen: de
zoete olie uit de bittere vrucht. Elke
avond wordt die kandelaar in het heiligdom in Jerusalem ontstoken als
een herinnering aan het licht van de afgelopen dag met het oog op het
licht van de komende dag. Eentje arm is alleen, die in het midden. In de zeven dagen van de week staat die ene in het midden. Het is Sjabbes, Sjabbath, de drager van alle dagen. De andere zes staan paarsgewijs. Als we ze nummeren, dan moet je zo tellen, dat 1 en 4 bijvoorbeeld links en rechts van de dragende stam in het midden staan. Vandaaruit tel je verder naar buiten. Links komen dan nog de 2 en de 3. Rechts de 5 en de 6. De eerste drie geven als het ware de ruimte, bijvoorbeeld het licht, het water. De tweede drie geven de vulling. Het licht wordt gevuld met de zon, de maan en de sterren. Het Water met de vissen. Zo brengt de zevenarmige kandelaar B'reesjiet alef, Genesis 1 binnen bereik.
|
|
|
| Rome De geschiedenis is bekend. Op de dag waarop de verwoesting van de tempel door Babylon wordt herdacht verwoest Titus namens Rome de Tempel in Jerusalem. De tekenen van zijn overwinning vindt men op de triomfboog van Titus in Rome. De zevenarmige kandelaar is daarbij opvallend aanwezig. Die dag is nog steeds een vastendag. 's Middags leest de synagoge Eicha, Klaagliederen. Op dezelfde dag moesten Joden in het Spanje van 1492 kiezen: christen worden of het land verlaten. Israël |
|
|
©
Jan Engelen
Het zijn vreselijke dagen voor Israel en de Palestijnen.
De vrede lijkt verder weg dan ooit.