Petrus en Paulus komen aan in Rome. Petrus is volgens de verhalen (Quo vadis) naar Rome gegaan en wordt slachtoffer van keizer Nero. Hij wordt begraven op de begraafplaats buiten het circus op de vaticaanse heuvel. Paulus doet in een proces tegen hem als Romeins staatsburger beroep op de keizer en wordt als gevangene naar Rome gebracht. Na drie jaar huisarrest waarin hij vrij is om ieder te ontvangen wordt hij ter dood gebracht. Hij wordt volgens de traditie begraven op de plaats waar nu SintPaulus buiten de muren staat. Zo begint rond 63 na Christus de geschiedenis van wat wij in Nederland en Vlaanderen “de katholieken” noemen. We gaan vandaag de dag, nu de kerk het Westen lijkt te verdwijnen, graag ter bemoediging en inspiratie terug naar het begin, naar de oorsprong van onze kerk. We bezoeken de graven van Petrus en Paulus en we proberen een beeld te krijgen van het eerste christendom in de catacomben. Hoe is ons christendom begonnen? Hoe is het van de grond gekomen? Hoe is het begin geweest en hoe zijn de eerste eeuwen van wat wij “onze kerk” noemen? Een en ander is uiteraard zeer onduidelijk. Er zijn in die eerste eeuwen immers geen camera’s en geen journalisten. Er zijn alleen mensen die het niet laten kunnen en zeer beperkt zijn er notities in overgebleven documenten en fragmenten. Om te beginnen: hoe ziet “de wereld” in die eerste eeuwen rond het begin van “onze jaartelling” uit? Welke rollen zijn er en hoe zijn de rollen verdeeld. Hoe zijn de mensen die er leven er aan toe? Wat bepaalt hun gedrag? Wie dient de lakens uit? Hoe leeft “het volk”?
§ 1. De christenen en de politieke en of militaire machtMondiaalHoe ziet de kaart van onze wereld uit? "Onze wereld" komt in die tijd niet verder dan rond de Middellandse Zee, en daarvoor rond de plaatsen waar je vrij makkelijk kon leven dank zij de warmte en het water, de gebieden terzijde van de Nijl en tussen de Eufraat en de Tigris. Dat zijn de rivieren, levenschenkende stromen sinds ongeveer 3000 voor Christus. Alexander de Grote maakt heel die wereld Helleens (Grieks). In alle verschillen wordt de Helleense cukltuur bepeladen voor de hogere klassen, de rijken en de intellectuelen met hun legers en hun politieke macht. Noord Afrikka, Zuid Italië en Sicilië worden Griekse kononies. Langzaam maar zeker ontwaken rond 772 voor Christus de stammen rond de zeven heuvels waar Rome zal beginnen. Uitbreiding van macht en gebied met al het daarbij horende wel en wee leidt tot keizer Augustus en zijn opvolgens als degenen die met hun macht rond het begin van onze jaartelling aan de touwtjes trekken. Die eerste eeuw kent relatiefd gezien weinig oorlog. Die zeldzame vrede leidt tot zo'n bloei in Rome dat de eeuwen daarna alleen maar als vermindering, als afbraak worden gezien. Rond het jaar 200 heb je in het Westen het Romeinse Rijk. In het Oosten vind je het Perzische Rijk van de Sassaniden (300-700).Wij in Nederland en Vlaanderen weten daar weinig of niets van. Maar kort gezegd: het Oosten is het eerste verspreidingsgebied van de christenen. In het Oosten, in
Azië, wordt het christendom in die eerste twee eeuwen de belangrijkste
godsdienst. Wanneer ook het christendom zich in Europa verspreid vind
je rond 700 christenen van Ierland tot diep in Centraal Azië. Tot
aan de rand van China hebben archeologen (fragmenten van ) teksten gevonden
uit de Psalmen. Er zijn Latijnse en Syrische versies van ”het heilige
boek”.
In het westenIn het Westen, in Rome, leeft de kerk dan nog vooral in het verborgene, ook letterlijk ondergronds, in de catacomben. Volgens de verhalen begint na Nero ook Keizer Decius rond 250 de christenen te vervolgen. Onder Diocletianus wordt dat het hevigst (303). Constantijn maakt daar een einde aan. Christen zijn in Rome
wordt na Constantijn heel langzaam een ander verhaal. De echte oude Romeinen
met hun leiders en gemeenschappen rond de tempels zien dat niet zitten.
De goden hebben Rome altijd beschermd. De Romeinse goden vragen niet te
veel van de mensen. Ze hoeven alleen maar gediend te worden. De religieuze
riten moeten uitgevoerd worden anders komt er de straf van de Goden. Wat wij leven
noemen is voor de mensen van "die eerste eeuwen" iets radicaal
anders dan voor ons. Leven is voor hen altijd leven bij gratie van …
De goden worden gediend. Daar hoort de keizer ook bij, en ieder die voor
je is.
|