Uiteraard zal ik de bekendste
mozaieken uit de San Apollinare laten zien,
maar ik zal vooral tijd en ruimte geven aan de kleine mozaieken boven
aan de muren links en rechts, alleen te zien wanneer je er oog voor hebt,
een complete minibijbel van de verhalen over Jezus. Deze mozaieken dateren
uit de tijd van keizer Theodorikdie van 474-526 keizer van het Oost-Romeinse
rijk was.
In 493 vroverde hij Ravenna en maakte hij de stad tot hoofdstad van het
Romeinse Rijk. Ook zijn Mausoleum is in Ravenna.
De voorgevel van de San Apollinare nuovo vraagt niet veel aandacht.
De toeristeningang brengt je rechts achter in de kerk. Je oog valt onmiddellijk
op de drie koningen. Hun namen laten daar geen twijfel over bestaan.
Caspar Melchior
Balthassar Zie
de mooie dadelpalm en zie hoe genuanceerd de kleuren. Daartussenin staan links en rechts dertien mozaieken, respectievelijk verhalen over Jezus 'openbare leven' en de hoofdmomenten uit zijn Passie en Pasen. |
|
De linkermuur, van voren naar achteren. 1.
Het begint met één van de drie verhalen die het begin van de verhalen over Jezus markeren. Deze drie verhalen zijn: de Openbaring des Heren, 6 januari. Niet 'openbaring der Heren 'drie koningen', maar 'de Heer laat zich zien'. En daar zijn drie beginverhalen: aan de wijzen, bij de doop in de Jordaan, en op de bruiloft van Kana (Johannes 2). Dat laatste zien we hier. Maar er is een bedrijfongeluk aan het werk geweest. De Romeinse restaurateur Kibel, rond 1850, heeft in plaats van water wordt wijn, de 'wonderbare broodvermeningvuldiging' geconstrueerd. 2. Je ziet brood en vis. Johannes 6,3vv. Ik laat het verhaal daar beginnen omdat Jezus aan het begin van het verhaal gaat zitten. Het is dus een verhaal waarin Jezus 'les geeft'. De leraar aan het werk: woord en daad. 3. Twee mannen met een net vol vis. Het zijn Petrus en Andreas die mensenvissers zullen worden. (Mt 4,18vv; Mc 1,16v) 4.
Als Jezus Jericho uitgaat zit er een blinde langs de weg. De mensen rond Jezus proberen deze blinde 'rustig te houden', maar hij houd vol: 'Jezus, zoon van David, heb medelijden met me. ' Jezus hoort hem, vraagt hem wat hij wil, en zo wordt hij genezen en hij volgt Jezus. Deze man is bij Marcus de eerste volgeling op de weg van Jezus naar Jerusalem die in Mc 10,46 begint. 5. 6. 7. 8. 9.
10. Bij
het laatste oordeel, waar scheiding gemaakt wordt tussen de schapen en
de bokken. 12. 13. Ik steek het schip van de kerk over, loop naar voren en begin met de mozaieken rechts. a1 a2 Samen bidden in de hof van Olijven. Dat lijkt zo voor de hand te liggen dat daar niet eens een tekst voor nodig is. a3 a3a a4 a5 a6 a7 a8 a8 a9 ... wast zijn handen in onschuld ... a10 a11 de vrouwen bij het graf a12 Twee leerlingen op weg naar Emmaus a13
Het doel dat ik me stelde is klaar. Hier laat ik het vooralsnog bij. Overbodig te zeggen dat er nog veel meer interessant materiaal is. Misschien komt later een aanvulling.
Jan Engelen, 11 mei 2019 Home
|
|